• Breekiezel 131, 3670 Oudsbergen

Voedselallergie en – intolerantie

Wanneer je de diagnose voor een voedselallergie of een voedselintolerantie gekregen hebt, kan dat overweldigend overkomen. Plots zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je dient te vermijden. En dan komt al snel de vraag of het kwaad kan dat je bepaalde triggers in de voeding toch toe laat. Professioneel voedingsadvies helpt je op deze vraag een antwoord te geven. Bepaalde factoren spelen een rol in het advies dat je zal krijgen.

Om je zo goed mogelijk te begeleiden kan een kopie van voorafgaande onderzoeken aan de diagnose een meerwaarde zijn. Verder gaan we voor een rijk eetpatroon en blijft een gebalanceerde voeding het uitgangspunt in het voedingsadvies dat je zal krijgen.

Waarvoor kan je terecht?

Voedselallergie

Heb je de diagnose gekregen dat je allergisch bent voor bepaalde voedingsmiddelen, dan helpen we je op weg een gebalanceerde voeding uit te bouwen en triggers te herkennen in je eetpatroon.

Chronische
Constipatie/Diarree

Een verstoorde spijsvertering of een verstoorde transit kan het gevolg zijn van een onevenwicht in de voeding. Je krijgt advies waar je de voeding kan aanpassen om van deze klachten af te geraken.

Voedselintolerantie

Een voedselintolerantie kan dagelijks voor ongemakken zorgen. Een aangepaste voeding kan vaak al een hele verbetering van deze ongemakken betekenen.

Maag-Darm Aandoening

Spijsverteringsproblemen kunnen het gevolg zijn van een aandoening in het spijsverteringskanaal zoals Prikkelbare Darm Syndroom, Diverticulitis, De ziekte van Crohn, … Elke aandoening vraagt een gepersonaliseerde aanpak.

Voedselintolerantie

Kun jij jezelf hierin herkennen?

  • Je staat ’s ochtends op met een platte buik, maar tegen de avond heb je last van een opgeblazen gevoel. Je buik lijkt wel op ontploffen te staan.
  • Na bepaalde maaltijden moet je plots naar het toilet, hoe sneller, hoe beter!
  • Je bent onderweg en opeens moet je een toilet vinden!! Intussen weet je al dat dit vaker gebeurt en zoek je eender waar je bent al waar het toilet is, voor het geval dat ….
  • De ene keer heb je last van diarree na het eten van een maaltijd, de andere keer kan je die maaltijd wel verdragen. Je kan er niet meer aan uit. ‘Wat kan ik nu wel en wat kan ik nu niet eten, zonder klachten achteraf??’

Maag-darmklachten komen vaker voor dan men denkt. Er wordt vaak uit schaamte niet zo graag over gesproken. De klachten kunnen het dagelijkse leven nochtans behoorlijk verstoren. Pas wanneer iemand echt merkt dat het zo niet verder kan, gaat men naar de huisarts. Die beoordeelt op zijn/haar beurt of bijkomend onderzoek nodig is om de diagnose te stellen. Wil je de klachten behandelen, dan is het belangrijk dat je ook weet wat de oorzaak is. Zonder diagnose is een correcte behandeling dus zeer moeilijk.

Wat is de oorzaak van maag-darmklachten?

De functie van maag en darmen is het verteren en opnemen van voedingsstoffen uit de voeding. Wanneer voeding niet of onvoldoende verteerd wordt in het maag-darm kanaal, kunnen er spijsverteringsklachten ontstaan. Deze klachten kunnen door verschillende zaken veroorzaakt worden. Beschadigingen van de darm zoals bij de ziekte van Crohn of Coeliakie, kunnen de werking van de darmen verstoren. Ook kan het zijn dat er onvoldoende spijsverteringsenzymen aanwezig zijn in de darmen waardoor je intolerant bent voor bepaalde voedingsmiddelen. Een voorbeeld van intolerantie is lactose-intolerantie. Hierbij ontbreekt het enzym lactase in de darmen.

Andere oorzaken van spijsverteringsklachten kunnen zijn: Prikkelbare Darm Syndroom, Diverticulitis, een bacteriële infectie van de darm, een voedselallergie, een verstoring van het microbioom in de darmen, een verstoorde schildklierwerking, een operatie aan de darmen, diabetes, langdurig gebruik van antibiotica waardoor de darmflora verstoord is …

Symptomen die kunnen wijzen
op spijsverteringsproblemen

Symptomen kunnen heel uiteenlopend zijn en zullen ook niet altijd samen voorkomen. Voorbeelden van symptomen die wijzen op een slechte spijsvertering zijn:

  • een opgeblazen gevoel
  • gasvorming en winderigheid
  • diarree en constipatie
  • buikkrampen en borrelende darmen
  • vermoeidheid, …

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) of Irritable Bowel Syndrom (IBS) is een aandoening waarbij  de functie van de dikke darm verstoord is. De laatste jaren blijken steeds meer mensen last te hebben van prikkelbare darmen. Onderzoek naar PDS krijgt dan ook veel aandacht. De aandoening kan niet met een test bevestigd worden. De diagnose wordt dan ook gesteld aan de hand van het klachtenpatroon en uitsluiting van andere aandoeningen.

Hoe komt het dat je prikkelbare darmen hebt?

  • Er is een verstoring in de communicatie tussen de hersenen en de darmen.
  • De darmwand is beschadigd.
  • Er is een onevenwicht in het microbioom van de darmen.
  • Het kan voorkomen bij stress, spanningen.
  • Het kan voorkomen na een ontsteking zoals buikgriep.

Het FODMAP-dieet bij prikkelbare darmen

Uit al dat onderzoek de laatste jaren is er gelukkig al heel wat geleerd. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat de klachten bij Prikkelbare Darm Syndroom veroorzaakt zijn door een intolerantie voor bepaalde koolhydraatvormen.  Of ander gezegd, bepaalde koolhydraatvormen kunnen niet of moeilijk verteerd worden. Hierdoor ontstaan klachten. Zo is het FODMAP-dieet heel effectief voor klachtenvermindering bij mensen met Prikkelbare Darm Syndroom. Als diëtiste ben ik me gaan specialiseren in maag-darmklachten om mensen te helpen klachtenvrij te geraken.

FODMAP- traject bij prikkelbare darmen

In dit traject waarbij ik je begeleid in het FODMAP-dieet, deel ik mijn jarenlange ervaring met jou. Ik begeleid al een hele tijd mensen met spijsverteringsproblemen waardoor ik sneller triggers in de voeding terug vind die jouw prikkelbare darmklachten veroorzaken. We gaan samen op zoek naar de triggers van jouw klachten. Maar we doen meer dan dat!! We optimaliseren je eetpatroon. Je krijgt een beeld van wat een evenwichtig voedingspatroon inhoudt. Dit laatste is belangrijk om herstel van je darmen te bevorderen. Hoe optimaliseer je je eetpatroon om je darmgezondheid positief te stimuleren?

Samen gaan we voor herstel! Samen gaan we voor een rustige buik! Samen gaan we voor meer energie!