• Breekiezel 131, 3670 Oudsbergen

Help, ik heb prikkelbare darmsyndroom

HELP, IK HEB PRIKKELBARE DARMSYNDROOM !

 

 

Heb je last van prikkelbare darmen of heb je de diagnose van prikkelbare darmen gekregen??

Geen paniek! Ik kan je zeggen dat je nu niet zomaar met je klachten moet blijven leven!! De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar mogelijke behandelmethoden bij prikkelbare darmsyndroom (PDS). Prikkelbare darmsyndroom (PDS) wordt ook wel spastisch colon, spastische darmen of IBS (Irritable Bowl Syndrom) genoemd.


Uit dat onderzoek is het low FODMAP-dieet zeer effectief gebleken in de behandeling van PDS klachten.  Het is dus geen dieet dat voorgeschreven wordt bij gewichtsverlies! Uit dat onderzoek is gebleken dat bij patiënten met prikkelbare darm syndroom (PDS) bepaalde koolhydraat vormen, de FODMAP’s, klachten geven bij de vertering ervan. De doelstelling van het dieet is triggers elimineren uit de voeding. Triggers die de prikkelbare darmklachten veroorzaken. De diëtiste begeleid je bij de eliminatie van de FODMAP’s en de herintroductie fase om zo te weten te komen welke voedingsmiddelen er precies klachten veroorzaken.
Er wordt gewerkt met een bepaald stappenplan voor de herintroductie van voedingsmiddelen. Aan het eind van deze fase heb je een overzicht van wat jouw persoonlijke tolerantie drempel voor specifieke voedingsmiddelen is.


In onze praktijk vind je een diëtiste die hiervoor een specialisatie heeft. Je laten begeleiden door een gespecialiseerde diëtiste geeft je een correcte begeleiding en een duidelijk antwoord op je vragen. De kans op betere klachtenvermindering op langere termijn is groter wanneer je je laat begeleiden en begrijpt wat je voor jezelf in de toekomst kan doen. In de praktijk bieden zich steeds vaker patiënten aan die het low-FODMAP-dieet op hun eentje reeds hebben doorlopen maar zonder het gewenste resultaat. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • Er zijn bijkomende triggers buiten het FODMAP-dieet die we moeten aanpakken
  • Het dieet is niet correct toegepast
  • Je hebt geen volwaardig eetpatroon of je voeding kan beter ingepland worden
  • Je verbetert je darmgezondheid niet maar elimineert enkel voeding die klachten geeft. Op den duur is je voeding veel te restrictief wat ten nadele is van je darmmicrobioom/darmflora

Neem een kijkje op onderstaande video voor meer uitleg over het LOW FODMAP dieet van MONASH UNIVERSITY waar we ons op baseren en de diëtiste haar specialisatie in heeft.


Voor bijkomende vragen kan je contact opnemen via e-mail: [email protected] of via 089/65.95.00

Geef een antwoord